KEMELUT POLITIK DIPERAK

13 May 2009

Kadangkala jemu untuk mengulas kemelut politik di Perak. Setelah beberapa isu yang agak ada hubungkait dengan isu di Perak, rakyat sudah boleh menilai dan mengagak apa yang akan berlaku selepas ini. Ternyata rakyat semakin bijak. Bermula dengan keputusan kerajaan pusat membebaskan 13 orang lagi tahanan ISA, ramai mendakwa bahawa tindakan tersebut dilihat seperti "ada udang disebalik batu".

Setelah DS Nizar telah menang dalam tuntutan beliau di mahkamah tinggi dan seterusnya diistiharkan sebagai Menteri Besar Perak yang sah. Maka ketika itu rakyat bersorak sehinggakan 'SB2 (polis)' turut menghantar SMS 'Takbir DS Nizar menang'. Samada SB ini tahu atau pura2 tak tahu, mereka turut meraikan dengan kemenangan ini. Rakyat serta penyokong Pakatan Rakyat bersorak gembira. Malahan ada yang berpelukkan dan bertangisan kegembiraan. Pada mereka "mahkamah telah BEBAS". Namun "ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan ditengahari", DS Nizar hanya sempat menjawat semula jawatan Menteri Besar kurang dari 24jam akibat tindakan Zamberi memfailkan permohonan untuk menangguhkan keputusan mahkamah. Tidak keterlaluan bahawa isu ini sememangnya telah diarah,diolah dan dirancang dengan cukup rapi oleh pihak yang benar2 "bangsat" kerana tidak memikirkan hal rakyat. Pada mereka maruah politik lebih penting dari membela kebajikan rakyat.

Jika benar perkara ini tidak dirancang, masakan Zamberi dan exconya yang berhadapan dengan situasi genting, menanti keputusan mahkamah yang menentukan "maruahnya" samada beliau adalah Menteri Besar yang "sah" atau Menteri Besar yang "Haram" telah pergi ke Kuala Lumpur bagi menyambut ulang tahun Umno. Seolah-olah tiada kerisauan dalam dirinya. Seolah-olah beliau telah diberi jaminan oleh pihak tertentu bahawa tiada apa yang perlu dirisaukan.

Puak "bangsat" ini mempermainkan kita, mempermainkan pemimpin kita.... Tidakkah anda semua sedar.

Bagi mereka yang benar2 arif dalam hal undang2 dan perlembagaan serta "sarjana" dalam hal Undang2 Tubuh Negeri, kemelut ini amat sukar untuk diselesaikan di Mahkamah. Walaupun Zambery kalah di Mahkamah Tinggi tapi beliau boleh merayu lagi sehingga ke Mahkamah Rayuan. Bilakah kemelut ini akan berakhir....???? Yang pastinya pihak yang kalah akan memfailkan rayuan. Yang tersiksa sudah tentulah rakyat.

Beberapa Individu, Ahli Politik, NGO2, Suhakam dan beberapa pertubuhan bahkan parti komponen BN sendiri (MCA dan Gerakan) telah mencadangkan dan mendesak agar diadakan pilihanraya semula di Negeri Perak bagi menyelesaikan kemelut politik di negeri ini. Namun akibat sikap angkuh, sombong, berlagak dan tidak mementingkan rakyat, puak "Bangsat Umno/BN" ini telah menolak cadangan pembubaran DUN Perak agar diadakan pilihanraya semula. Biarkan rakyat Perak menentukan siapakah yang layak diberi mandat untuk mentadbir negeri mereka.

Masih segar dalam ingatan, agenda pertama keluar dari mulut DS Nizar setelah dinobatkan sebagai Menteri Besar Perak yang sah adalah untuk memohon perkenan Sultan Perak bagi membubarkan DUN Perak agar pilihanraya diadakan semula sedangkan beliau sendiri tidak pasti apakah Pakatan Rakyat mampu menang. DS Nizar percaya, dengan izin Allah swt dan kuasa rakyat Perak sahajalah yang dapat menyelesaikan kemelut di negeri ini. Niat suci beliau belum kesampaian lagi.

Zamberi memfaikan rayuan penangguhan keputusan Mahkamah tinggi. Beliau terus memperlekeh DS Nizar dan kepimpinan Pakatan Rakyat. Golongan "Bangsat" ini yang takut kepada kekalahan jika diadakan pilihanraya semula, terus 'degil dan angkuh' telah menolak segala cadangan agar pilihanraya semula mesti diadakan di Negeri Perak ini. Namun pemimpin Umno/Bn ini terus-terusan menjadi pemimpin "Bacul lagi Pengecut". Sewajarnya penyokong Umno-Bn "malu lagi terhina" dengan tindakan pemimpin mereka. Layakkah pemimpin seperti ini digelar "Pahlawan" yang menjadi "pembela rakyat"..???

Rakyat harus sedar bahawa kemelut di Perak mungkin akan berlaku di Negeri2 lain dan jika terus mengekalkan Umno/Bn sebagai pemerintah maka demokrasi akan terus dilacur.

Dipetik dari amkgelangpatah.blogspot.com

0 Comments: