MEMPERKASAKAN PARTI

29 April 2009

Dalam sidang pimpinan bulanan di ibu pejabat hari ini, saya menekankan semula halatuju perjuagan parti -menggilap semula idealisme perjuangan, muhasabah dengan maksud memperbaiki kelemahan dan menjana kekuatan parti dengan memperkemas jentera serta meningkatkan khidmat kapada rakyat.
Untuk maksud tersebut, saya mengemukakan usul mengikut urutan keutamaan yang wajar dilaksanakan segera oleh pimpinan parti.

Pertamanya agar Presiden (Dr. Wan Azizah) memantau liputan media dan segera mengulas isu berbangkit. Kehadiran beliau dirasakan harus lebih menyerlah lagi.

Kedua: Timbalan Presiden (Dr Syed Husin Ali) menumpukan sepenuhnya dalam isu dasar perjuangan dan dasar yang menunjangi parti - politik, ekonomi, pendidikan dan budaya. Selain isu dasar umum tersebut, perihal yang diprihatinkan masyarakat melayu dan bumiputra perlu ditangani.

Ketiga: Naib Presiden (Sdr Azmin Ali) yang melepaskan tugas selaku pengarah pilihanraya akan mengetuai pasukan pertugas yang terdiri dikalangan semua Naib presiden (Dr Lee Boon Chye, Sdr Sivarasa Rasiah, Sdr Mustafa Kamil Ayub, Dr Jeffrey Kitingan) bersama Ketua AMK (Sdr. Shamsul Iskandar dan Ketua Wanita(YB Zuraidah) untuk memperkasa kepimpinan parti diperingkat negeri dan bahagian. Tugas pasukan adalah mempastikan kelayakan dan keberkesanan serta disiplin pimpinan negeri, bahagian, ahli parlimen dan ahli dewan undangan negeri.

Keempat: Setiausaha Agung (Dato Salehuddin) akan mengurus operasi ibu pejabat, perjalanan dan jentera parti, jawatankuasa pengurusan dan kempen keanggotaaan.

Lain-lain perubahan adalah:

Pengarah Pilihanraya: Sdr. Saifuddin Nasution
Pengerusi Jawatankuasa Latihan (kepimpinan parti)- YB Fauziah Saleh
(keanggotaan baru)- Sdr Johari Abdul
Pengarah Strategik: Sdr.Tian Chua
Pengerusi Jawatankuasa Antarabangsa: Sdr Mustafa Kamil Ayob.
Timbalan Pengerusi : Dr Tan Kee Kwong

Ketua Penerangan: Latheefa Koya
Ketua Komunikasi : Johnson Chong
Pengerusi Jawatankuasa Disiplin: Dato Yeop Adlan.

Timbalan Setiausaha Agung : Sdr Abdul Halim
Sdr Paul Gadang
YB Raveen
Sharifah Shaheedah

Pimpinan biro kanan selaku anggota biro politik (dijemput): Dr Muhammad Nur Manuty, Dr Tan Yee Kew, Sdr Manikavasagam dan Sdr Baru Bian.

Beberapa anggota lain diputuskan bagi membantu jawatankuasa berkaitan. Ini termasuklah penyertaan YB Wee Chee Keong, Gobalakrishnan dan lain-lain.

ANWAR IBRAHIM

0 Comments: