KEGIATAN AH LONG PERLU DIBENTERAS - HISHAMUDDIN

05 June 2009

Kegiatan Ah long akan dibanteras sehabis-habisnya kerana ia bukan lagi hanya berkisar kepada aktiviti peminjaman wang tetapi berkait dengan jenayah seperti pengedaran dadah, pelacuran dan samseng, demikian kenyataan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Sewajarnya beliau selaku Menteri yang bertanggungjawab dalam Hal Ehwal Keselamatan Dalam Negeri mengambil langkah segera memerangi kegiatan Ah Long yang semakin mengganas kebelakangan ini bukan memancing pemikiran rakyat dengan perkataan "akan bertindak". Tindakan serta merta perlu diambil demi untuk rakyat dan mengambil langkah perlu untuk mempermudahkan peniaga2 kecil/sederhana mendapat pinjaman bank demi mengelakkan mereka2 ini meminjam dengan ceti2 haram @ Ah long.

Beliau juga sedar bahawa isu itu sudah berada pada tahap yang amat serius dan membimbangkan, seharusnya segera mengarahkan pihak polis akan terus bertindak tegas bagi menyekat kegiatan Ah long daripada terus berleluasa.

PKR Gelang Patah juga mahukan Hishamuddin bertindak tegas terhadap Kumpulan Samseng @ Gangster yang telah lama berakar umbi di Negeri Johor ini. Kejadian pergaduhan yang berlaku di Pekan Nanas bulan lepas wajar diselidiki apabila ada pihak mendakwa bahawa "balai polis Pekan Nanas sudah kena beli". Jika benar seperti yang didakwa oleh penduduk setempat, ia sebenarnya sudah cukup memalukan dan mencemarkan kreadibiliti pihak Polis. Penduduk setempat juga mendakwa bahawa beberapa pegawai Polis Pekan Nanas telahpun ditukar selepas berlakunya pergaduhan tersebut menguatkan lagi dakwaan mereka bahawa ada penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa berlaku di Balai Polis Pekan Nanas.

0 Comments: