ISU CHIN PENG

16 June 2009

Bila mana Dato' Seri Anwar Ibrahim memperkatakan isu Chin Peng, maka berpusu-pusulah akhbar dan bloggers yang tidak bermaruah memutarbelitkan isu itu agar pembaca akhbar dan blog berkenaan terpengaruh dengan tulisan dan kenyataan akhbar terbabit. Inilah standard penulisan akhbar arus perdana yang terang2 menjadi pencacai najis Umno/Bn. Langsung tak bermaruah. Isu rakyat yang sepatutnya diketenggahkan agar rakyat dapat menilai kepimpinan pemimpin mereka, dipandang 'enteng' oleh akhbar2 seperti ini.

Anwar jelas dalam kenyataannya memberitahu bahawa atas dasar perikemanusiaan meminta Kerajaan Malaysia menimbangkan agar bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng, patut dibenarkan pulang ke Malaysia. Chin Peng telahpun berumur dan ingin pulang ke kampung halamannya namun ianya terpulang kepada kerajaan pemerintah. Anwar berkata demikian selepas berakhirnya Kongres Nasional Khas pada Sabtu lalu.

Anwar turut menjelaskan bahawa ketika berada dalam kerajaan dahulu, beberapa pemimpin Umno, termasuk beliau sendiri pernah berkunjung ke China dan bertemu dengan pemimpin Parti Komunis China. Beberapa perjanjian damai dan membawa pulang beberapa tokoh PKM iaitu Shamsiah Fakeh dan beberapa (pemimpin) yang lain.

Merujuk kepada sejarah Islam,ketika pembukaan Mekah, Rasulullah memaafkan semua kafir Quraish yang menyerang, membunuh dan melakukan keganasan terhadap Islam dan penyokong Rasulullah. Inilah perdamaian.

Anwar menjelaskan pendiriannya mengenai Chin Peng itu adalah atas "alasan kemanusian" dan bukannya kerana beliau menyokong PKM kerana sewaktu masa mudanya, beliau menentang keras fahaman komunisme. Walaupun atas dasar kemanusiaan Anwar meminta Kerajaan Malaysia mempertimbangkan hajat Chin Peng, namun ia tidak bermakna kita bersetuju dengan kesemua kesilpan dan kezaliman yang telah dilakukannya.

Inilah penjelasan sebenar Dato' Seri Anwar Ibrahim mengenai Chin Peng yang telahpun diputarbelitkan oleh media pencacai Umno/Bn.

0 Comments: